Laatste nieuws

Upfront moderniseert en beveiligt de IT-infrastructuur van vzw Spullenhulp

31-08-2021

31 augustus 2021 – IT-specialist Upfront, onderdeel van Ricoh Belgium, heeft de IT-infrastructuur van vzw Spullenhulp vernieuwd. Het raamcontract omvat de vervanging van 200 à 300 computers op vijf jaar tijd, evenals een update van het netwerk en de IT-beveiliging.

Spullenhulp is al bijna 85 jaar één van de belangrijkste spelers in de sociale economie van ons land. Meer dan 1.000 mensen (werknemers, stagiairs en vrijwilligers) houden de instelling dagelijks draaiende. Spullenhulp geeft 80 tot 90% van de tweedehands goederen die via schenkingen worden ingezameld – zoals meubelen, kleren, maar ook andere voorwerpen – een tweede leven door ze o.a. in haar 28 winkels te verkopen.

Verouderd materiaal 
Om dit allemaal organisatorisch te regelen, beschikt de vzw over een uitgebreide IT-infrastructuur. Veel toestellen waren echter verouderd en dringend aan vervanging toe. "Toen ik hier in 2018 startte, waren de meest recente computers al 4 of 5 jaar oud. Het computerpark was niet alleen verouderd maar ook zeer gediversifieerd”, vertelt Eric Capette, ICT-manager van de vereniging. Hij stelde vervolgens de prioriteiten op vlak van IT op en analyseerde de markt van mogelijke partners. Upfront, een Ricoh-onderneming, won het pleit onder meer door zijn proactiviteit en gedegen vakkennis.

Raamcontract en aandacht voor security 
Het raamcontract omvat de vervanging van 200 tot 300 toestellen over een periode van 5 jaar. IT-specialist Upfront stelde een lijst met computerapparatuur (waaronder ook muizen, toetsenborden, routers en switches) op om de volledige apparatuur over een periode van vijf jaar te vernieuwen en te uniformiseren. In het eerste jaar na afsluiten van het contract is de doelstelling al behaald.

Daarnaast besefte Spullenhulp na enkele kleinere (cyber)aanvallen dat de beveiliging van het IT-netwerk niet meer voldeed. Upfront versterkte de beveiliging van het netwerk met een reeks oplossingen, zowel voor het hoofdkantoor als voor de 28 verkooppunten. Deze tools omvatten onder meer firewalls, monitortools voor het dataverkeer en een sandbox.

 

"Al deze oplossingen maken deel uit van een samenhangend ecosysteem, waardoor het beschermd oppervlak aanzienlijk kon worden vergroot. En het bespaart de IT-managers van Spullenhulp tijd”, legt Julien Verhulst, IT Account Manager bij Upfront, uit.  

 

Vandaag is de oplossing geïnstalleerd. “Maar de realiteit leert ons dat dit project nooit af zal zijn, omdat de noden en oplossingen steeds evolueren", zegt Eric Capette. "Maar dankzij Upfront die voor alles zorgen is dat een last die van mijn schouders valt. Ik apprecieer het enorm dat ze met ideeën en oplossingen komen nog voor het probleem zich stelt.”